Co daje bieganie? 8 powodów, dlaczego warto biegać!

Bieganie to jedno z najbardziej znienawidzonych ćwiczeń na lekcjach wychowania fizycznego, ale nie tylko… wiele osób dorosłych całkowicie zapomina również o tej formie ruchu. Może gdyby wszyscy wiedzieli, ile przynosi korzyści, na ulicach byłoby więcej biegaczy? Przekonaj się, co daje bieganie i dlaczego warto sięgnąć po wygodne buty już teraz!

Dlaczego warto regularnie się ruszać?

Złe nawyki żywieniowe i siedzący tryb życia to najwięksi wrogowie zdrowia i kondycji. Niewielu ma czas i ochotę na to, by regularnie ćwiczyć. Treningi kojarzą się zresztą przede wszystkim z wielogodzinnym, ciężkim wysiłkiem na siłowni. Znalezienie motywacji jest więc o wiele trudniejsze niż szukanie wymówek.

Tymczasem dla zachowania zdrowia i utrzymania prawidłowej wagi wystarczy już 30 minut ruchu dziennie, 2-3 razy w tygodniu. Regularna aktywność, do której zaliczają się także spacery czy nawet intensywna zabawa z psem, przynosi wymierne korzyści, między innymi:

  • redukuje stres (w czasie aktywności fizycznej wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia)
  • przynosi spokojniejszy sen (kiedy opadną już endorfiny, umysł i ciało wyciszają się)
  • wspomaga utrzymanie masy mięśniowej (im więcej mięśni, tym mniej tłuszczu!)
  • zwiększa odporność na kontuzje (badania naukowe dowiodły, że regularne i intensywne treningi wzmacniają kości).

Pierwsze treningi (jakiekolwiek) po oderwaniu się od biurka są wykańczające i zwykle skutecznie demotywują do ich kontynuowania. Jeśli jednak nie zrazisz się na starcie, szybko odmienisz swoje życie – i nie ma w tym stwierdzeniu ani grama przesady.

Przekonaj się, co daje bieganie. Korzyści jest mnóstwo!

Bieganie kojarzy Ci się z zadyszką, szybkim zmęczeniem mięśni i wyczerpaniem po przebiegnięciu już jednego okrążenia? Nie zrażaj się! Wystarczy nie zaprzepaszczać już podjętych starań, a efekty zobaczysz bardzo szybko. Potem będzie Ci się już trudno oderwać od tej formy ćwiczeń.

Bieganie poprawia kondycję, wzmacnia mięśnie (przede wszystkim nóg), zwiększa wydolność oddechową. Pomaga także schudnąć – i to o wiele bardziej skutecznie, niż może się wydawać. Bieganie wpływa korzystnie na całe ciało, a także umysł. Co daje bieganie? Oto 10 najważniejszych korzyści!

1. Szybka i skuteczna utrata wagi

Warto zacząć od tego, że w czasie godziny biegu spala się… 900 kalorii. Choć może wydawać się to niemożliwe, fakty są oczywiste. Pod tym względem ta forma treningu nie ma konkurencji.

Daje to łatwy rachunek: bieganie 3 x w tygodniu po godzinie pozwala spalić aż 2700 kalorii. W dodatku bieganie angażuje całe ciało, dlatego niechciany tłuszczyk spala się dość szybko, a wysmukleniu ulega cała sylwetka.

Początkujący biegacz nie da oczywiście rady biegać codziennie przez godzinę. Do biegania trzeba przygotowywać się stopniowo, z czasem pokonując coraz dłuższe dystanse i wydłużając czas.

Dla początkujących optymalny będzie trening 3-4 razy w tygodniu po około 15 minut (bieg przeplatany z dynamicznym marszem). Szybko poczujesz, że potrafisz więcej!

2. Usprawnia serce i układ krążenia

Wynika to pośrednio ze skutecznej utraty masy ciała. Im większy stopień otłuszczenia narządów, tym większe problemy z nadciśnieniem tętniczym. Badania naukowe potwierdziły, że pozbycie się nadmiaru tłuszczu przekłada się na obniżenie ciśnienia.

Dzięki treningom cardio spada także tętno spoczynkowe. Same zalety!

3. Bieganie zwiększa wydolność oddechową

Im więcej się ruszasz, tym szybciej i głębiej oddychasz. To z kolei powoduje zwiększenie pojemności płuc. Potwierdzeniem na to są badania spirometryczne: płuca biegaczy mają większą objętość niż osób nietrenujących.

Częste bieganie zwiększa więc wydolność oddechową, dzięki czemu już niebawem zapomnisz o tym, czym jest zadyszka. Zwiększenie pojemności płuc ma także inną zaletę: organizm otrzymuje więcej tlenu.

4. Poprawa wyglądu skóry

Regularna aktywność fizyczna przyspiesza krążenie, wpływa także korzystnie na ukrwienie skóry. Dzięki temu już po kilku treningach będzie ona wyglądać promiennie i zdrowo. Tłuszcz będzie zastępowany mięśniami, dzięki czemu wzmocnieniu ulegnie całe ciało. Przez to skóra będzie bardziej napięta, a tym samym zniknie problem z utratą jędrności.

Będziesz wyglądać młodziej, zdrowiej i… radośniej!

5. Usprawnienie procesów myślowych

Choć trudno w to uwierzyć w pierwszej chwili, to bieganie przekłada się na inteligencję. Badania potwierdziły, że zwiększenie wydajności układu oddechowego i krążeniowego przekłada się sprawność umysłową.

Można więc śmiało rzec, że bieganie… zwiększa inteligencję!

6. Poprawa kondycji

Usprawnienie układu oddechowego i krążeniowego, wzmocnienie kości i rozbudowa masy mięśniowej sprawiają, że wzmacnia się całe ciało. To z kolei przekłada się na większą wydajność i sprawność nie tylko w sferze sportu, ale także na co dzień.

Osoby regularnie biegające są spokojniejsze, mniej podatne na stres, łatwiej radzą sobie z trudnościami. Są także bardziej wydajne w pracy.

Bonus: małe sukcesy dostarczają mnóstwo radości i motywują do dalszych działań. Dzięki temu poprzeczkę stawia się coraz wyżej i wyżej, skutecznie przełamując swoje obawy i bariery. Bieganie wpływa więc na większą wiarę w siebie!

7. Chroń się przed chorobami

Aktywność fizyczna to najskuteczniejsza broń w profilaktyce chorób (szczególnie cywilizacyjnych). Bieganie niesie za sobą szereg korzyści. Warto dodać do nich także to, że pomaga zapobiegać nowotworom. Badania potwierdzają, że wśród kobiet aktywnych fizycznie ryzyko nowotworu piersi spada nawet o 1/3.

Biegnij więc po zdrowie!

Im więcej biegasz, tym więcej możesz jeść

Nie chodzi jednak o bezkarne zajadanie się słodyczami i tłustymi potrawami. Osoby aktywne fizycznie potrzebują posiłków dostarczających mnóstwo energii, a tej najwięcej pochodzi z węglowodanów.

Układ jest więc prosty: im więcej trenujesz, tym więcej węglowodanów może zawierać Twój posiłek.

Złamanie rutyny

Bieganie kojarzy Ci się z zaliczaniem kolejnych okrążeń na boisku, a w związku z tym z nudnym treningiem? Bardzo się mylisz! Układanie planu treningowego dla biegacza to ogromna frajda. Biegać możesz na bieżni, po boisku, przez las, po plaży, górach… Każdy trening może być nowym, wspaniałym wyzwaniem w różnorodnych okolicznościach.

8. Bieganie nic nie kosztuje!

Jeszcze jedną – być może z punktu widzenia wielu osób najważniejszą – zaletą biegania jest to, że to sport na każdą kieszeń. Na początku wystarczą wygodne buty i ubrania, które nie krępują ruchów. Biegać możesz wszędzie i o każdej porze. Nic Cię nie ogranicza!

Co daje bieganie na brzuch?

Wielu początkujących biegaczy zastanawia się nad tym, czy ten sport pomoże pozbyć się tak trudnych przecież do zniwelowania fałdek na brzuchu.

Czujesz, że nogi są coraz mocniejsze, płuca bardziej wytrzymałe, a brzuch… jak odstawał, tak odstaje dalej? Zastanawiasz się zapewne, co daje bieganie na brzuch, skoro niby chudnie całe ciało, a on nie.

Odpowiedź jest prosta: do brzucha trzeba podejść w tej kwestii nieco inaczej. Najbardziej skuteczne będą podbiegi i trening crossfitowy. W czasie wykonywania ćwiczeń z tej kategorii ciało układa się inaczej, w utrzymanie postawy angażując właśnie mięśnie brzucha. Warto więc ćwiczyć podbiegi w nachyleniu.

Nie można także zapominać o tym, że podstawą do płaskiego brzucha jest lekkostrawna dieta.

Co daje bieganie na bieżni?

Jesienią i zimą nie zawsze ma się ochotę na bieganie na zewnątrz. Alternatywą w tym przypadku jest bieganie na bieżni. Ta forma ćwiczeń ma swoich zwolenników i przeciwników. Ci pierwsi doceniają możliwość treningu angażującego całe ciało nawet w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych. Ci drudzy – wskazują na monotonię i często porównują bieżnię do kołowrotka dla chomika: biega się w kółko i bez celu.

Co daje bieganie na bieżni? Niezależnie od osobistych preferencji, faktem jest, że taki trening pozwala spalić kalorie równie skutecznie, co bieganie poza siłownią. Większość bieżni ma regulowany stopień nachylenia, dzięki czemu łatwo zwiększać i zmniejszać stopień trudności treningu.

Co daje bieganie w terenie?

Jesteś zwolennikiem treningu na świeżym powietrzu i zastanawiasz się, co daje bieganie w terenie?

Zmienny układ terenu (tj. górki i wzniesienia, nierówne podłoże, konieczność zbiegania w dół) jest przede wszystkim wyzwaniem dla biegacza. Różny stopień trudności zmusza do większego wysiłku, dzięki czemu trening jest skuteczniejszy.

Oddychanie świeżym powietrzem jest zdrowsze dla organizmu, a otoczenie przyrody urozmaica trening.

Wnioski: co daje bieganie i dlaczego warto zacząć już dziś?

Reasumując, bieganie przynosi same korzyści. Aby tak jednak było, do treningu trzeba podejść rozsądnie: przede wszystkim intensywność zwiększać stopniowo.

Bieganie poprawia nastrój, uwalnia od stresu, zwiększa ogólną wydajność organizmu, podnosi pewność siebie, pomaga zachować zdrowie i wspomaga profilaktykę nowotworową. Dodatkowo odmładza, ujędrnia skórę i dostępne jest dla każdego!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *