Jakie mięśnie pracują podczas biegania? Wpływ biegania na sylwetkę

Bieganie to jeden z najefektywniejszych sposobów na spalanie nadmiaru tłuszczu w organizmie, dbanie o wysoką sprawność fizyczną i zachowanie pełni zdrowia. Szybkie poruszanie się na nogach, jak każda inna forma sportu, wiąże się z koniecznością zachowania pewnych zasad i technik, sprawiających, że bieg będzie aktywnością przyjemną i pożyteczną dla zdrowia. Trening biegacza to nie tylko spalanie kalorii i poprawianie swoich rekordów. Bez ustawicznego doskonalenia techniki przemieszczania się, mięśnie biegacza będą wykorzystywane nieefektywnie. Brak skupienia na odpowiedniej technice biegu może także wiązać się z poważnymi urazami mięśni, ścięgien i stawów. Warto wiedzieć, na jakie mięśnie działa bieganie i które mięśnie pracują podczas biegania najmocniej. Wiedza dotycząca wpływu intensywnego wysiłku fizycznego na ludzką tkankę mięśniową pozwoli uniknąć wielu poważnych reperkusji i poprawi ogólną wiedzę dotyczącą świadomego korzystania z dobrodziejstw aktywności fizycznej.

Bieganie a mięśnie – co warto wiedzieć przed biegiem?

Bieganie nie sprowadza się jedynie do czasu przemieszczenia się po ścieżkach w parku, bieżni czy tartanie. Najistotniejsze w tej formie aktywności będzie odpowiednie przygotowanie do biegu oraz przeprowadzenia skutecznego „rozprężenia” już po zakończonym wysiłku fizycznym. Pominięcie tych niezwykle istotnych kwestii może zakończyć się poważną kontuzją i brakiem odpowiednich efektów treningowych. Osoby, które decydują się „pójść pobiegać” bez wcześniejszego przygotowania i odpowiedniego nastrojenia własnego ciała popełniają bardzo duży błąd. Mięśnie podczas normalnego, codziennego funkcjonowania nie są gotowe do intensywnego wysiłku. Można rzec, że są „spięte” i „sztywne”. Dopiero kilkunastominutowa rozgrzewka rozpręża napięte mięśnie i dotlenia je. Powoduje to także zwiększenie ciśnienia wewnątrz naczyń krwionośnych i większą przepustowość krwi dopływającą do kończyn człowieka. Rozgrzewka, jak sama nazwa wskazuje, zwiększa także ogólną temperaturę organizmu (o ok. 1 stopień Celsjusza), dzięki czemu ciało jest gotowe na zwiększony wysiłek fizyczny. Pozytywny wpływ wcześniejszego rozgrzewania się jest także związany ze zwiększeniem elastyczności i poprawy sprawności innych elementów układu ruchu człowieka. Lekki trucht i wymachy ramion, następnie nóg oraz stawów, powoduje pełne uruchomienie sprawności m.in. stawu skokowego czy biodrowego. „Przed biegowe” przygotowanie nie może obyć się bez stretchingu, czyli treningu ścięgien, mięśni i stawów.

bieganie a mięśnie

To, o czym biegacz powinien pamiętać, to konieczność rozciągania się w formie dynamicznej – wymachy, podskoki i skłony podczas biegu sprawdzą się najlepiej. Stretching statyczny, czyli wykonywany w jednym miejscu rozłącznie z ruchem całego ciała, może znacząco zmniejszyć osiągi podczas biegu. Obowiązkowo po wykonanym treningu musimy przejść do czynności związanych z rozprężeniem naszego ciała. Związane to będzie z delikatnym ochłodzeniem swojego rozgrzanego organizmu, dostarczeniem mu potrzebnych składników – przede wszystkim cukrów prostych i wody. To także czas na rozluźnienie mięśni i uspokojenie tętna, odpoczynek.

Jakie mięśnie pracują podczas biegania?

Profesjonalni sportowcy cenią sobie bieganie jako efektywny sposób na spalanie energii i poprawę kondycji, jeszcze inne osoby wskazują na pozytywny wpływ takiej formy wysiłku na układ krwionośny. Bieganie na pośladki to częsty wybór kobiet pragnących poprawić walory estetyczne ciała. Jak można zauważyć, intensywna aktywność fizyczna działa wielopłaszczyznowo i jest uniwersalnym sposobem na dbanie o swoje zdrowie. Aby efektywnie korzystać z takiej formy sportu warto wiedzieć jakie mięśnie pracują podczas biegania. Najbardziej zaangażowane są oczywiście mięśnie kończyn dolnych. Podczas biegania pracuje zarówno dolna część nogi, jak i górna. W zależności od momentu stawiania kroku, do pracy zostają zaprzężone mięśnie: brzuchaty łydki, piszczelowy przedni i płaszczkowaty. W związku z różną budową nogi poszczególnego ciała, będą one angażowały się w rożnym stopniu natężenia.

mięśnie a bieganie

Dużą rolę odgrywa także technika, powierzchnia oraz kąt płaszczyzny po której się biegnie. Stopa stawiana pod ostrzejszym kątem będzie automatycznie „szła do góry” czym zmusi mięsień piszczelowy przedni do mocniejszego napinania się. Nie bez pracy są także największe mięśnie w organizmie człowieka. Dwugłowe mięśnie ud to skupiska tkanki mięśniowej, które są bardzo mocno eksploatowane podczas biegu. Spojrzenie na sylwetkę profesjonalnego maratończyka pozwoli nam dowiedzieć się jakie mięśnie pracują przy bieganiu. Jeśli przypatrzymy się nogom wytrawnego biegacza, ujrzymy bardzo rozbudowane mięśnie czworogłowe ud, a także wyraźnie ukształtowane pośladki. Nie bez znaczenia pozostanie także wyraźnie zaznaczona linia łydki, która znacznie szersza będzie u sportowców o białej rasy. Czarnoskórzy biegacze mimo statystycznie „chudszych” łydek, będą posiadać lepsze warunki genetyczne do sportów biegowych. Ma na to wpływ wiele różnych czynników związanych z anatomią. Innymi mięśniami ud zaangażowanymi podczas biegania są m.in. mięsień krawiecki, przywodziciel wielki, przywodziciel krótki, półbłoniasty, półścięgnisty, grzbieniowy, przywodziciel długi, krótki i wielki oraz mięsień smukły grupy przyśrodkowej.

bieganie a kręgosłup

Największe błędy podczas biegania wpływające na napięcie mięśni

Nie tylko mięśnie nóg będą zaangażowane w proces biegania. Okazuje się, że człowiek biega „całym ciałem”. Jeśli zwrócimy uwagę na bieg czy chód profesjonalnego sportowca, ujrzymy gwałtowne (lecz uporządkowane) wymachy ramion, elastyczną szyję i statyczne ułożenie głowy. Wszystkie te czynności wprawiają w ruch poszczególne elementy naszego ciała. Zła sylwetka podczas poruszania się spowoduje niepotrzebne napięcie mięśni karku, czego skutki możemy odczuwać kilka godzin po treningu.

Niewłaściwe ustawienie ciała poskutkuje również stratą dynamiki, energii i prędkości. Długotrwałe napięcie, związane z zachowaniem niepoprawnej sylwetki biegowej, może skutkować także nieprzyjemnymi bólami głowy i nadciągnięciem niektórych fragmentów ciała. Nad odpowiednim ułożeniem swojej sylwetki trzeba pracować niemalże bez przerwy. Człowiek bowiem ma tendencję do przyjmowania „wygodnej” postawy, która w przypadku biegania nie będzie niczym pożytecznym. Ręce nieumiejętnego biegacza często falują za swobodnie, tułów jest za bardzo pochylony a napięcie szyi, barków i rąk jest zbyt intensywne. Jeśli zwrócimy zawczasu uwagę na poszczególne (a za razem kluczowe) szczegóły związane z treningiem odpowiedniego ustawienia swojego ciała, będziemy pewni, że podczas biegania pracują te mięśnie, które powinny być eksploatowane – nie zaś te, których zmęczenie będziemy odczuwać długo po zakończeniu treningu.

Poprawna sylwetka to także gwarancja bezpieczeństwa i zachowania braku kontuzji ze względu na kolejny aspekt wykonywania tej czynności. Podniesiony wzrok i wyprostowane ciało zmniejsza ryzyko upadków i potknięć. Zawsze, podczas szybkiego poruszania się, powinniśmy patrzeć około półtora metra przed siebie. Wymusza to odpowiednie ułożenie naszej głowy w stosunku do reszty organizmu. Ręce powinny pracować intensywnie, lecz „z głową”. Wymaga się, aby w stawie łokciowym uzyskać kąt prosty i zachowywać go przez cały trening. Ruch całej ręki nie może być niechlujny i chaotyczny – ruszajmy jedynie stawami barkowymi, czym nadamy pożądaną dynamikę naszemu ciału. Poprawne bieganie nie jest łatwą czynnością, dlatego nieustannie powinniśmy poszerzać swoją wiedzę i umiejętności!


źródła:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *